Než to objasním, musím se nejprve zmínit, jakou pomoc nabízí náš státu za krizového stavu svým obyvatelům. Ale ještě než začnu, je fakt, že ČR má jeden z nejlépe propracovaných bezpečnostních systému v Evropě. Zjednodušeně: že je republika ve vážné šlamastice (krizový stav), vyhlašuje vláda, na základě Bezpečnostní legislativy, která se opírá o:
Málokdo si uvědomuje, že SSHR je právě tou institucí, která pomůže v tíživých dobách. Má předem zpracovanou „Metodiku činnosti při plánování a zajišťování hospodářských opatření pro krizové stavy" (HOPKS).
V podstatě můžeme zásoby státu připravené na krizový stav, rozdělit do 4 skupin.
1. Hmotné rezervy slouží k zajištění obranyschopnosti státu, odstraňování následků krizových situací a ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu.
a) Potravinová bezpečnost státu:
ČR by měla mít zásoby pšenice, máslo, rýže, masa, cukru, atd. na 3 dny, pro všechny obyvatele. Toto je plán, ale jestli je plněný, kde je vše uskladněno, jak se udržuje, to všechno podléhá utajení. Nicméně přešlo by se na tzv. Přídělový systém v zásobovaní, skrze přídělové lístky a poukázky.
b) Energetická bezpečnost státu:
Ropa, plyn, jaderné palivo. Toto je mimo nás, bez komentáře. Měli by být na 90 dní.
2. Mobilizační rezervy slouží k zajištění mobilizačních dodávek, což jsou vlastně nezbytné dodávky určené pro ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory za stavu ohrožení státu a válečného stavu. Jsou určeny na zabezpečení rychlého přechodu ekonomiky na období krizové situace, nebo naopak, následnou obnovu hospodářského a společenského života. Do tohoto ranku spadají léky (krev), suroviny, materiály, dokumentace apod.
3. Pohotovostní zásoby slouží k zajištění nezbytných dodávek, které nelze zajistit obvyklým způsobem. Jsou určeny pro podporu obyvatelstva, činnost havarijních služeb a hasičských záchranných sborů po vyhlášení krizových stavů.
Škála samotných komodit je velice rozsáhlá, od prostředků pro oblast nouzového zásobování pitnou vodou, likvidace nebezpečných nákaz zvířat a rostlin, nouzového přežití obyvatelstva či odstraňování následků povodní přes detekci a dekontaminaci nebezpečných látek, zabezpečení prostředků zdravotnictví, rozšíření lůžkové kapacity nemocnic, řešení ropné nouze, prostředky pro likvidaci požárů, prostředky pro trhací práce a pyrotechnickou činnost, prostředky pro řešení průmyslových havárií, prostředky pro zajištění veřejného pořádku, a vnitřní bezpečnosti, až po prostředky na obnovu sjízdnosti dopravních cest a další.
4. Zásoby pro humanitární pomoc
O jejich vydání rozhoduje předseda Správy státních hmotných rezerv a to na základě požadavku hejtmana nebo starosty obce s rozšířenou působností. Z logiky věci, jelikož je humanitární pomoc poskytována osobám vážně materiálně postiženým krizovou situací, jsou zásoby pro humanitární pomoc vydávány bezplatně. Jedná se zejména o prostředky pro nouzové přežití a pro osobní hygienu...
- zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky,
- zákon č. 430/2010 Sb., o krizovém řízení,
- zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy, a jejich prováděcích předpisů pro systém plánovité přípravy opatření k účinnému a efektivnímu řešení krizových situací.
Málokdo si uvědomuje, že SSHR je právě tou institucí, která pomůže v tíživých dobách. Má předem zpracovanou „Metodiku činnosti při plánování a zajišťování hospodářských opatření pro krizové stavy" (HOPKS).
V podstatě můžeme zásoby státu připravené na krizový stav, rozdělit do 4 skupin.
1. Hmotné rezervy slouží k zajištění obranyschopnosti státu, odstraňování následků krizových situací a ochranu životně důležitých hospodářských zájmů státu.
a) Potravinová bezpečnost státu:
ČR by měla mít zásoby pšenice, máslo, rýže, masa, cukru, atd. na 3 dny, pro všechny obyvatele. Toto je plán, ale jestli je plněný, kde je vše uskladněno, jak se udržuje, to všechno podléhá utajení. Nicméně přešlo by se na tzv. Přídělový systém v zásobovaní, skrze přídělové lístky a poukázky.
b) Energetická bezpečnost státu:
Ropa, plyn, jaderné palivo. Toto je mimo nás, bez komentáře. Měli by být na 90 dní.
2. Mobilizační rezervy slouží k zajištění mobilizačních dodávek, což jsou vlastně nezbytné dodávky určené pro ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory za stavu ohrožení státu a válečného stavu. Jsou určeny na zabezpečení rychlého přechodu ekonomiky na období krizové situace, nebo naopak, následnou obnovu hospodářského a společenského života. Do tohoto ranku spadají léky (krev), suroviny, materiály, dokumentace apod.
3. Pohotovostní zásoby slouží k zajištění nezbytných dodávek, které nelze zajistit obvyklým způsobem. Jsou určeny pro podporu obyvatelstva, činnost havarijních služeb a hasičských záchranných sborů po vyhlášení krizových stavů.
Škála samotných komodit je velice rozsáhlá, od prostředků pro oblast nouzového zásobování pitnou vodou, likvidace nebezpečných nákaz zvířat a rostlin, nouzového přežití obyvatelstva či odstraňování následků povodní přes detekci a dekontaminaci nebezpečných látek, zabezpečení prostředků zdravotnictví, rozšíření lůžkové kapacity nemocnic, řešení ropné nouze, prostředky pro likvidaci požárů, prostředky pro trhací práce a pyrotechnickou činnost, prostředky pro řešení průmyslových havárií, prostředky pro zajištění veřejného pořádku, a vnitřní bezpečnosti, až po prostředky na obnovu sjízdnosti dopravních cest a další.
4. Zásoby pro humanitární pomoc
O jejich vydání rozhoduje předseda Správy státních hmotných rezerv a to na základě požadavku hejtmana nebo starosty obce s rozšířenou působností. Z logiky věci, jelikož je humanitární pomoc poskytována osobám vážně materiálně postiženým krizovou situací, jsou zásoby pro humanitární pomoc vydávány bezplatně. Jedná se zejména o prostředky pro nouzové přežití a pro osobní hygienu...