Když jsem hledal nějaké stopy o Václavu Bouškovi, jeho angažovanosti v
kulturních a společenských sférách před jeho
příchodem do Klokot
(1888, nic jsem nenalezl. Obrat nastal, když se
oženil (1890) a
následně přestěhoval do Tábora. O tomto období můžeme pouze spekulovat, jestli měl podporu své rodiny, ale
i známých táborských učitelů a profesorů, kteří se tehdy motali kolem
muzejních sbírek města Tábora.
O jeho obrazy, s husitskou tématikou, je velký zájem, ale také jsou pro
Václava nezanedbatelným finančním zdrojem. Dokonce i táborské muzeum od
něho kupuje
(1898) tři obrazy s husitskou tématikou. Plzeňské knihkupectví prodává
barevné dopisnice s výjevem Jana Sladkého Koziny, které maloval „osvědčený náš malíř pan V. Boušek”.
Zajímavá je i jeho publikační činnost. Když v „Českém časopisu historickém” vychází od historika Hugo Tomana vědecké pojednání o husitech, nazvané „O bojovných vozích a složení husitských šiků vozových” - Václav tento výklad uznávaného historika zpochybnil ve faktickém pojednání otištěném časopisem „Tábor”, nazvaném „Bojovný vůz husitský” - (ke stažení v pdf).
Dále v tom samém časopisu obšírně popsal
„Husitské válečnictví za dob Žižkových a Prokopových”
- (ke
stažení v
pdf), a později se věnoval
„Výzbroji vojsk husitských”
- (ke stažení v
pdf).
Tamtéž uveřejnil i referáty o Sedláčkově „Sbírce pověstí českých" (1898) a o Machově „Příruční knize dějin výtvarného umění" (1899). Do „Českému jihu" přispěl referátem „Návštěva klášterní hrobky táborské" (1901). Psali o něm nejen různé regionální časopisy, ale pochvalně se o V .J. K. Bouškovi zmiňovaly i "Národní listy".
Václav se zapojil do práce v národopisném odboru města. Velkou měrou se
podílel na rozšíření sbírek táborského muzea buď osobně, ale i
skrze rodiče školních
dětí, které učil. Vypravil se do pražského muzea, kde zakreslil a změřil dochované husitské
zbraně. Provedl nákresy palných zbraní husitů (tarasnice, houfnice) a
společně s válečným husitským vozem nechal
vyrobit jejich kopie.
(Někde jsem četl, že výrobou byl pověřen jakýsi pan Bílek z Chýnova,
který tam provozoval kolářství. Mám takové podezření, zda to nebyl někdo
z matčiny přízně…).
Do té doby řídící učitel V. J. K. Boušek, budil zaslouženou pozornost
obrazy na prodej, tu a tam
vystavené v
táborských obchodech. Byl také znám občanským spolkům, svými ručně
malovanými diplomy na zakázku.
Se svými malbami, ale prvně předstoupil před širší veřejnost na Jihočeské
krajinské výstavě v Táboře r. 1902. Vystavoval zde řadu obrazů s husitskou
tématikou, které zároveň podávaly svědectví o jeho důkladném studiu té doby.
Vystaveno bylo i několik jeho obrazů národopisných
(Ženich a nevěsta blatská), či studie historických oděvů
panských i
ctihodných dam
z 15.století. Po "Jihočeské krajinské výstavě", na kterou přicházely ze
všech stran chvalozpěvy, se stal se kulturní a společenskou celebritou
města.
Však nezapomínal ani na školství. Roku 1904 vydává VJK Boušek
vlastním nákladem publikaci „Ve stopách volného kreslení vyšších tříd škol obecných”
- jako svůj příspěvek k nastávající
školní reformě kreslení.
Publikace se setkala s příznivým
hodnocením a ještě dnes
není problém ji získat...
Po neobyčejném úspěchu Jihočeské výstavy, se
„Spolek pro zbudování Husova pomníku” dohodl, že uspořádá o
prázdninách r. 1906 pod protektorátem královské městské rady v Táboře -
národní „Husovu výstavu”. VJK Boušek byl zvolen za člena přípravného spolku.
Dostal na starost výstavu, jak jinak, než husitských zbraní, ale také
výstavu panských i lidových krojů XV. století. Jak se můžeme následně
dočíst z dobových
dokumentů,
Husova výstava měla obrovský úspěch, a jmenovitě učitel V. J. K. Boušek byl často
zmiňován v různých novinových článcích.









