Družinový systém

Situace vyžadovala
Program i čas, jsem nejprve zaměřil na splnění nováčkovské zkoušky, která byla nutně náročnější, než soudobá (obsahovala prvky skautské zdatnosti). Situace to tehdy ale vyžadovala. Tím jsem nastavil určitý filtr, který vyřazoval ty děti, které se chtěly jenom vézt. Bohužel, to postihlo hlavně děti našich bývalých členů, které vstoupily do Junáka na pobízení bývalých členů oddílu.


Z počátku jsem potřeboval sestavovat program oddílových schůzek, a opět mi nepřímo pomohl bratr Akéla, oceňuji i pomoc Luigiho s Waldou. Poskytli mi dochovanou literaturu – hlavně hry a metodiku. Později jsem se naučil těžit z každé situace a podnětu, abych je přetavil na hru samotnou či námět na hru příští.

Často se mě později ptali - jak to děláš, kde bereš tolik nápadů a já pouze krčil rameny. Návod mám a je jednoduchý - kdo sáhne po knize, aby si ji přečetl, ten nemá problém se stavbou skautského programu. Co kniha - to množství příběhů, zápletek, tedy nepřeberné množství témat na hru

Týden co týden připravit odd. schůzku pro zhruba 50 dětí, bylo hodně náročné. Každý sudý pátek jsem pořádal tzv. Oddílovou radu. Tady jsem pracoval s většími kluky, kteří se oklikou připravovali na samostatné vedení družin. V oddíle byly v té době i kluci v roverském věku. Nikdo je totiž po náboru nechtěl, protože bylo jasné, že na to, aby byli skauty je příliš pozdě (mnozí nepřišli z ulice, ale z PO SSM). S tímto názorem jsem souhlasil, přesto se snažil použít je jako rádce a příhodně motivovat. Účel světí prostředky.

Středisková hra 1990
Pokud jsem měl v úmyslu probudit oddíl v co nejkratší době, nemohl jsem si dovolit vychovat rádce z jedenáctiletého chlapce. Pomohly mi zkušenosti Setona v jeho Knize lesní moudrosti. Já musel motivovat starší kluky tak, aby se zase oni stali jakýmsi vzorem mladším členům oddílu. Po celou dobu své činnosti jsem upřednostňoval do funkcí rádců chlapce s přirozenou (minimálně) inteligencí nebo ty, kteří dokázali svým přístupem strhnout ostatní.

Netvrdím, že se to vždy podařilo. Tu a tam jsem vsadil i na koně, který měl předpoklady pouze na krátkou trať. Riziko, s kterým musí vůdce počítat a mít rádce vždy v zorném úhlu, aby mohl okamžitě reagovat. Stále mít na paměti, že v jejich věku se objevují sklony k přezírání, šikaně a jiné klackovitosti obecně, které je nutné utlumit. Naopak využívat přirozené sebevědomí a soupeřivost v kladném slova smyslu.

První výsledek našeho společného snažení, se projevil na 1. střediskovém srazu u Harachovky (květen 90). Moji chlapci hravě zvítězili ve většině disciplín, tak jako i později na několika dalších střediskových hrách. Avšak to první vítězství - považuji za velmi důležité a i dnes, mu přikládám značnou váhu.
Pozdější vůdci středisek se domnívali, že tyto akce jsou pro kočku a nechali jim odzvonit. Jak hloupé rozhodnutí! Co může motivovat fotbalisty, kdyby si kopali pouze sami se sebou, bez soupeře... Měl by takový tým podporu fanoušků, sponzorů?

První naše vítězství přineslo všem dětem sebevědomí, tolik potřebnou hrdost na svou příslušnost k oddílu a vědomí, že to - co se naučily, není nadarmo… Družinový systém byl nastartován od měsíce března 1990. Oddíl byl dočasně rozdělen do šesti družin, v jejichž čele stál vždy jakýs takýs rádce a jeho zástupce:

Žlutý kvítek
Bobři – David S.,
Brabčák
Lišky – Indián, Bidlo
Hadi – Libor K., Beri
Medvědi – Mamut, Vašek (vojín)
Zálesáci (vlčata) – Jim s Janou V.
Žlutý kvítek (děvčata) – Ilona, Walda
 
Nadějný Žlutý kvítek jsem byl v březnu donucen (ORJ) převést do dívčího střediska (3. oddílu), kde byly postupně její členky rozprášeny. Mně osobně to bylo líto a myslím, že tehdy i děvčatům. Slabou záplatou jim byl List díků, který jsme jim předali.
O mnoho hůře tehdy dopadl bratr Bažant, který svůj koedukovaný 8. oddíl musel úplně rozpustit. Měl v něm své dvě dcery, což ho natolik otrávilo, že ukončil i členství v Junáku ...
Next
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony