Proto dál čtěte pozorně.
Toho roku (1990) konce února, jsem připravoval (zkušebně) družinový systém, i když od ledna se některé družiny scházely samostatně po oddílové schůzce. Mám na mysli Bobry s Hady, kterým velel Mamut a Bidlo.
Několik výprav a schůzek bylo za námi, pro mě dost času, abych mohl chlapce pozorovat, hlavně při řešení různých úkolů. Sledoval jsem pozorně, jak kdo pracuje samostatně v týmu, jaké místo kdo zastává v uměle vytvořené partě. Tipy na vedoucí družin jsem měl, přesto jsem všechny ještě několikrát "testoval".
Koncem února jsem zavedl tzv. JUNÁCKOU ZKOUŠKU, která v podstatě obsahovala prvky původního prvního stupně z roku 1968. To ovšem kluci nemohli tušit a já se tvářil, jako že je vše v naprostém pořádku. Uplatňoval jsem zásadu: "Těžko na cvičišti…" a o to víc pro rádce družin. Všichni - bez výjimky, byli postaveni do role nováčků. Tři měsíce na rozkoukání nováčků, které jsem deklaroval na počátku roku, jsem docela vygumoval a jelo se na doraz.
Několik výprav a schůzek bylo za námi, pro mě dost času, abych mohl chlapce pozorovat, hlavně při řešení různých úkolů. Sledoval jsem pozorně, jak kdo pracuje samostatně v týmu, jaké místo kdo zastává v uměle vytvořené partě. Tipy na vedoucí družin jsem měl, přesto jsem všechny ještě několikrát "testoval".
Koncem února jsem zavedl tzv. JUNÁCKOU ZKOUŠKU, která v podstatě obsahovala prvky původního prvního stupně z roku 1968. To ovšem kluci nemohli tušit a já se tvářil, jako že je vše v naprostém pořádku. Uplatňoval jsem zásadu: "Těžko na cvičišti…" a o to víc pro rádce družin. Všichni - bez výjimky, byli postaveni do role nováčků. Tři měsíce na rozkoukání nováčků, které jsem deklaroval na počátku roku, jsem docela vygumoval a jelo se na doraz.
Navíc jsem vytvořil řetězovou reakci, jejíž následky jsem musel usměrňovat. Spočívala v tom, že rádcům (podrádcům) jsem opravdu nic nedaroval, celou zkoušku měli skutečně vydřenou. V momentě kdy dostal první absolvent do ruky glejt úspěšného splnění, řekl jsem mu před celým nastoupeným oddílem:
- Gratuluji ti! Nyní seš hoden být členem našeho oddílu. Tímto ti uděluji právo, zkoušet ty, kteří teprve kráčí k této metě!
Tato věta roztočila spirálu a samotná Junácká zkouška se stávala čím dál těžší. Pokud já vyžadoval původně znalost např. šesti souhvězdí, další již vyžadovali souhvězdí devět… Toto je opis zkoušky z originálu:
Dva měsíce má nováček na seznámení s životem junáků. Poté, tři měsíce na splnění zkoušky nováčka a právo nosit skautský kroj. Hlavní body zkoušky nováčka:
TEORIE
- Podaná přihláška, zaplacená registrace a 85% docházka
- Je ochoten se podrobit dobrovolné kázni v družině a oddílu!!!
- Zná Junácký slib, zákony, heslo a dokáže je vyložit
- Zná Junáckou hymnu, dvě junácké a dvě národní písně dle vlastního výběru
- Zná skautský kroj, junácké pozdravy, pokřiky a org. oddílu - střediska
- Zná dějiny Čs. Junáka a svět. skautingu
- Založí si junácký zápisník a o všem si dělá poznámky a záznamy!
- Četl knihu z jun. prostředí
- Prokáže dobrý skutek oddílu (družině)
- Zná svou státní vlajku a její správné vyvěšování
- Umí postavit různé typy stanů (áčko, jehlan)
- Dokáže ošetřit řeznou ránu a oděrky, zastavit krvácení, lehké spáleniny nebo opařeniny, ošetřit výron, vykloubení, zlomeninu, omrzliny. Ví jak si počínat při otravě masem, houbami a při slunečním úžehu
- Zná junácké (pochodové) značky
- Zná 30 mapových značek
- Zná signály píšťalkou a povely rukou
- Opatří si krabičku poslední záchrany (KPZ), kterou udržuje v pořádku a nosí při sobě na podniky
- Zná bezpečnost a zajištění ohně v přírodě
- Umí se orientovat v přírodě podle jistých znaků i podle nich dokáže určit světové strany
- Zná 6 ohnišť (pyramida, pagoda, hranice, krb, hlídkový, Setonův hrnec)
- Uváže 6 uzlů (ambulanční, škotový, lodní, dračí, rybářský, zkracovačku) a umí je použít
- Použije 6 druhů šifer
- Zná Morseovu abecedu
- Vyrobí jednoduchý výrobek
To byl doslovný text.
Víc jak třetina oddílu, měla tuto junáckou zkoušku ještě do letního tábora (4 měsíce) - splněnou!