Junácká zkouška

Nedávno jsem se setkal s různými názory na obsah Nováčkovské zkoušky (NZ) napříč celým skautingem. Víc jak rok na splnění NZ, někdy i déle je realita. 

Proto dál čtěte pozorně.


Družina Bobrů
Toho roku (1990) konce února, jsem připravoval (zkušebně) družinový systém, i když od ledna se některé družiny scházely samostatně po oddílové schůzce. Mám na mysli Bobry s Hady, kterým velel Mamut a Bidlo.


Několik výprav a schůzek bylo za námi, pro mě dost času, abych mohl chlapce pozorovat, hlavně při řešení různých úkolů. Sledoval jsem pozorně, jak kdo pracuje samostatně v týmu, jaké místo kdo zastává v uměle vytvořené partě. Tipy na vedoucí družin jsem měl, přesto jsem všechny ještě několikrát "testoval".

Koncem února jsem zavedl tzv. JUNÁCKOU ZKOUŠKU, která v podstatě obsahovala prvky původního prvního stupně z roku 1968. To ovšem kluci nemohli tušit a já se tvářil, jako že je vše v naprostém pořádku. Uplatňoval jsem zásadu: "Těžko na cvičišti…" a o to víc pro rádce družin. Všichni - bez výjimky, byli postaveni do role nováčků. Tři měsíce na rozkoukání nováčků, které jsem deklaroval na počátku roku, jsem docela vygumoval a jelo se na doraz.

Navíc jsem vytvořil řetězovou reakci, jejíž následky jsem musel usměrňovat. Spočívala v tom, že rádcům (podrádcům) jsem opravdu nic nedaroval, celou zkoušku měli skutečně vydřenou. V momentě kdy dostal první absolvent do ruky glejt úspěšného splnění, řekl jsem mu před celým nastoupeným oddílem:

- Gratuluji ti! Nyní seš hoden být členem našeho oddílu. Tímto ti uděluji právo, zkoušet ty, kteří teprve kráčí k této metě!

Tato věta roztočila spirálu a samotná Junácká zkouška se stávala čím dál těžší. Pokud já vyžadoval původně znalost např. šesti souhvězdí, další již vyžadovali souhvězdí devět… Toto je opis zkoušky z originálu:

Dva měsíce má nováček na seznámení s životem junáků. Poté, tři měsíce na splnění zkoušky nováčka a právo nosit skautský kroj. Hlavní body zkoušky nováčka:

TEORIE
  • Podaná přihláška, zaplacená registrace a 85% docházka
  • Je ochoten se podrobit dobrovolné kázni v družině a oddílu!!!
  • Zná Junácký slib, zákony, heslo a dokáže je vyložit
  • Zná Junáckou hymnu, dvě junácké a dvě národní písně dle vlastního výběru
  • Zná skautský kroj, junácké pozdravy, pokřiky a org. oddílu - střediska
  • Zná dějiny Čs. Junáka a svět. skautingu
  • Založí si junácký zápisník a o všem si dělá poznámky a záznamy!
  • Četl knihu z jun. prostředí
  • Prokáže dobrý skutek oddílu (družině)

PRAXE
  • Zná svou státní vlajku a její správné vyvěšování
  • Umí postavit různé typy stanů (áčko, jehlan)
  • Dokáže ošetřit řeznou ránu a oděrky, zastavit krvácení, lehké spáleniny nebo opařeniny, ošetřit výron, vykloubení, zlomeninu, omrzliny. Ví jak si počínat při otravě masem, houbami a při slunečním úžehu
  • Zná junácké (pochodové) značky
  • Zná 30 mapových značek
  • Zná signály píšťalkou a povely rukou
  • Opatří si krabičku poslední záchrany (KPZ), kterou udržuje v pořádku a nosí při sobě na podniky
  • Zná bezpečnost a zajištění ohně v přírodě
  • Umí se orientovat v přírodě podle jistých znaků i podle nich dokáže určit světové strany
  • Zná 6 ohnišť (pyramida, pagoda, hranice, krb, hlídkový, Setonův hrnec)
  • Uváže 6 uzlů (ambulanční, škotový, lodní, dračí, rybářský, zkracovačku) a umí je použít
  • Použije 6 druhů šifer
  • Zná Morseovu abecedu
  • Vyrobí jednoduchý výrobek
Po složení Junácké zkoušky se zaváže vedoucímu oddílu, že v kroji, který nyní má právo užívat, bude vždy a všude dělat čest svému junáckému oddílu - svým příkladným vystupováním.

To byl doslovný text.
Víc jak třetina oddílu, měla tuto junáckou zkoušku ještě do letního tábora (4 měsíce) - splněnou!
Next
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony