Máme tábořiště

Pohled na Staré Hory
Stanovil jsem si určité cíle, a v nich na jednom z prvních míst bylo – vlastní tábořiště. Při jednom rozhovoru se Starými vlky jsem se jen tak mimochodem optal na staré tábořiště ve Starých Horách. Byl to Luigi, který poznamenal, že někde doma má cár papíru, starou nájemní smlouvu z roku 1969.


V roce 1969, jsme se jako roverský kmen ERIDANUS účastnili školení práce s motorovou pilou. Školil nás hajný a lesmistr v jedné osobě, pan Nekola na hájence v Hlinici. Nabídli jsme mu tehdy své služby, a odtud se odvíjela naše další pomoc při zalesnění Starých Hor. Sami sobě jsme tehdy objevili nádherný kout panenské přírody. Tady došlo i k našemu prvnímu kontaktu s majitelem, uzavření smlouvy o pronájmu, a vybudování lehké stavby (srubu), která byla vedena jako přístřešek pro lesní dělníky.

Později, po zákazu skautingu, přivedl můj zástupce Paďa do těchto míst pionýrské skupinářky dvou škol. Bylo otázkou času, kdy se tady po dalších třicet let, začaly pořádat pionýrské letní - mega tábory. Paďa zde také vybudoval trvalé stavby jako zázemí pro pořádání táborů. Tehdy k táboření postačil souhlas místního zemědělského družstva, které znárodněné latifundie užívalo.


Stavba srubu v prosinci 1969
V lednu 91 jsem se vydal za vůdcem střediska Riky H., který soukromě vedl advokacii, aby smlouvu ohledal po právní stránce. Byl jsem velmi překvapen jeho ujištěním, že ten cár papíru, nikdy nepozbyl právní moci! Ještě ten samý den jsem se vypravil za majitelem pozemku, a požádal o rozhovor. Starému pánovi jsem se připomněl, a se smlouvou v ruce mu ve stručnosti vysvětlil, že mám zájem s jeho předběžným svolením - smlouvu oživit. Starý pán chvilku přemýšlel a poté souhlasil. Podmínka byla, že on sám, nechce mít nic s úřady. Požádal jsem o svolení k jeho zastupování a na místě sepsali plnou moc.

Od Rikyho H. jsem si nechal vypracovat podrobné kroky dalšího postupu. Prioritně bylo třeba dodržet právní předpisy, včetně doby, k nabytí právní moci. Sedl jsem si k psacímu stroji a napsal několik dopisů, a nechal od majitele podepsat. Jeho jménem jsem dal výpověď všem ZŠ s požadavkem na vyklizení objektů, kopii zaslal družstvu, které pozemky užívalo.

První reagovalo zemědělské družstvo, které obratem navrátilo pozemky svému majiteli. Školy se nikdy neozvaly a dělaly mrtvého brouka. Proto po nabytí právní moci, za asistence starosty a policie, mohlo dojít k násilnému otevření a vyklizení objektů. Vše se vynosilo na louku, kde do rána většina věcí zmizela. Obratem jsem s majitelem uzavřel novou smlouvu o pronájmu pozemku za korunu - 3. skautskému oddílu Hilahdih na dobu neurčitou.

Ale, ještě stále jsme neměli vyhráno. Že mám písemnou smlouvu o pronájmu s majitelem, jsem do poslední chvíle nikomu neřekl, i proto, že problémy se často objeví tam, kde je nejméně očekáváte. Tím problémem byl Paďa. Kudy chodil, tudy mě pomlouval, jak jsem se zachoval k jeho dětem na loňském táboře. Já zase měl v živé paměti jeho loňský exces, když sháněl tábořiště. Nyní nemohl pochopit, jakým způsobem jsem získal tábořiště (kam on jezdil dvacet let s pionýry) - k tomu, bez jeho vědomí. Dostal jsem arogantní dopis od Medvíďat (4. ZŠ), jak jsem si mohl dovolit, vyměnit zámky ve Starých Horách! Paďa jim to prý dovolil (?!). Odepsal jsem, že Paďa jim nemá co povolovat, neboť již není ve vedení oddílu...

Do prázdnin jsme ještě provedli několik víkendových výprav na nové tábořiště, abychom opravili, co se dalo a částečně upravili i okolí. Po svých předchůdcích jsme zdědili také skrytou pravdu. Pokud si myslíte, že se letní dětský tábor nijak nedotkne okolní krajiny, dovolte mi nesouhlasit.

Uvedu jeden příklad za všechny. Latrína (suché WC) - toto tolik důležité zařízení stojí na okraji veškeré táborové činnosti a jejich důsledků. Letní tábory se na tomto místě provozovaly cca od r. 1975 – 90. Každý rok se uskutečnily čtyři prázdninové čtrnáctidenní běhy. Aby se splnila potřeba účastníků na jeden běh, bylo nutno vykopat průběžně - tři suché latríny. Pro chlapce, děvčata, dospělí personál - to představovalo 12 vykopaných jam každý rok. Dostávám se k střízlivému odhadu – 180 jam. Ve svých jednoduchých výpočtech se držím u země. Co jsem měl informace, pořádaly se zde často dva tábory najednou (na vedlejší louce).


Ano vážení, čtete dobře! To je střízlivý odhad počtu zasypaných jam chlorovým vápnem a zeminou, které jsou rozsety všude po okolí. K tomu je třeba přičíst dalších minimálně 60 děr, které sloužily jako odpadové jámy a vsakovačky (na tekutý odpad z kuchyně).

Po několik dalších let jsme se museli potýkat se zahlazením stop v krajině po předcházejících dětských táborech. Byly prostě všude! Znamenalo to, provádět postupnou recyklaci nalezených odpadů ze starých odpadových jam. Průběžně do pytlů sbírat a odvážet pryč plechovky, PVC, sklo, aj.
Co k tomu dodat? Splnil jsem jeden z nejdůležitějších úkolů, který jsem si určil k další existenci oddílu.
back
next
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony