Motivací proti apatii

Táborové bodování
Na skautském táboře musí být motivovány nejen družiny, ale i jednotlivci. Snahou není vyvolat v dětech odevzdanost osudu, ale naopak - naději. Do posledního dne se musí družiny, a její členové - vytrvale snažit strhnout vítězství na svou stranu!

Skautský systém k tomu využívá tzv. bodování. Podporuje soutěživost, podněcuje u jednotlivce, bez rozdílu věku i pohlaví, smysl pro týmovou sounáležitost, soustředění na svůj výkon.

Dětem by měl být srozumitelně vysvětlen princip táborového bodování. Ale jak kompenzovat body dětem (družinám), které budou krátkodobě mimo hru (př. v kuchyni, nemoc). K dokreslení reality poznamenám, že mi z každého kmene chodil jeden človíček do služby v kuchyni, včetně rádců. Služba započala s odp. klidem, končila druhý den po obědě.

Zkušenost
Empirie: Zkoušel jsem různé způsoby bodování, tak jak jsem se zmiňoval v článku o vině a trestu na táboře. Ve výsledku jsem dospěl k systému, který se nám velmi osvědčil v dalších létech. Na našich táborech jsem zavedl dva druhy bodování - družin, a bodování jednotlivců. Ve finále se oba systémy vzájemně prolínaly.
 
Tento bodovací systém však vyžadoval přípravu už před táborem, která se vyplatila. Předem připravit bodovací tabulky pro družiny a to - na každý den, ve formě notesu, kterému jsme říkaly Wampum. Každá družina vlastnila Wampumy dva. Jeden byl pro rádce, druhý pro družinu. Wampumy byly přes den uloženy u vůdce tábora, aby se předešlo jejich ztrátě…
 

Wampum
Asi nejvíc fantazie bylo třeba pro realizaci bodování jednotlivců. Kladl jsem si otázky - je možné postavit na startovní čáru vedle sebe dítě pohybově vybavené, oproti dítěti s nadváhou? A co takhle sedmiletou dívku, proti třináctiletému klukovi? Jak motivovat rádce družiny? To nezmiňuji inteligenci, lidské vlastnosti, atd.
 
Až jsem si vzpomněl na jednu Setonovu knihu. Na vyprávění starého indiána, kterak posílal mlaďochy, aby lezli na horu, kam jim síly stačí. Na důkaz, kam až vystoupali, měli ulomit a přinést z místa větvičku. Podařilo se! Vznikly Malé / Velké činy, jejichž název jsem převzal z woodcraftu.

Odpadly i otázky, jak nahradit družině, či jednotlivci body. Aby se dosáhlo pokud možno spravedlivého výsledku, musely být družiny rovnoměrně rozloženy, co do počtu členů i věku. Z tohoto důvodu byly družiny koedukované. Členy jedné družiny byli skauti, skautky, vlčata i světlušky...

back
next
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony