Zápisník z Velké války VI. - Pod palbou

Pod palbou

Pak jsme se rozvinuli do linie, jako záloha za prudké palby vyhrabali v zemi úkryty a leželi v nich do rána. Časně ráno bylo nařízeno, že máme jít nazpět do vesnice. Ještě za tmy jsme se vraceli. Kteří se opozdili a šli za dne, byli opět krutě pronásledováni prudkou střelbou. Shromáždili jsme se a šli dále na pravé křídlo. Tam jsme si vykopali dobré zákopy, kde jsme byli několik dní proti nepříteli.

V srbských zákopech
Pro jídlo nám bylo chodit skoro dvě hodiny cesty, kde byly naše polní kuchyně, vzdáleny skrze nepřátelskou střelbu. Jednoho dne opět neseme oběd a cestou jsme zabloudili. Místo k našim, jsme přišli k osmému zeměbraneckému pluku, pak jsme museli přes širou louku v tu stranu, kde ležel náš pluk. Chodit více mužů pohromadě nebylo radno, museli jsme jít jeden za druhým na větší vzdálenost, by nás nepřítel nezpozoroval.


Nesl jsem v přikrývce chleba, pospíchám přes louku a tu si mě některý srbský vojín zaměřil. Tak těsně mi kule fičely okolo hlavy, jednou z té a po druhé z oné strany, už jsem myslel, že mu neujdu. I padl jsem na zem a skryl se za ranec s chlebem, a on přestal pálit. Plazil jsem se po zemi, táhnouc za sebou ranec s chlebem, až jsem se tak dostal po větší chvíli k blízkému potoku, kdež byl úkryt a husté křoví. Tam jsem byl v bezpečí a šťastně došel k mé setnině.

Po několika dnech nepřítel opět ustoupil. Postupovali jsme stále za ním, přičemž byly větší i menší srážky. Na vše už nepamatuji, kudy jsme šli a kde se co dělo, až jsme se dostali k městečku Lazarevač (*Lazarevac, Srbsko). Tam jsme zajali asi čtyři sta Srbů, u nichž jsem byl dva dni jako stráž. Pak zajatce odvedli, já přišel zase k setnině a táhli jsme opět za nepřítelem několik hodin od města. Odpoledne jsme jej dostihli u jedné vesnice, kde byla prudká střelba na obou stranách až do večera.

Už bylo pozdě..!
Večer jsme šli na výzvědy, jeden desátník a osm mužů. Přišli jsme blízko k nepříteli, slyšeli hovor, a jak pracují na zákopech. Šli jsme nazpět a hlásili, že nepřítel je za námi. I byli jsme opět vysláni, celá druhá četa, abychom vyzvěděli, jak je nepřítel silný. Přišli jsme blízko k jejich předním strážím, ale ty nás za jasné noci zpozorovali a počali do nás prudce střílet a my byli odraženi.


Jak se rozednělo, počala zase prudká palba. Střelivo nám docházelo a oddíl, který šel pro jiné, toho jsme se více nedočkali. Nepřátelské kule počaly do nás fičet z pravé strany, pak i odzadu. Slyšeli jsme za sebou velký hluk a křik a Srbové byli za námi. Dostali jsme rozkaz se stáhnout s vrchu do hluboké rokliny, by mohli jsme nastoupit nazpět, ale už bylo pozdě..!


BackNext
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony