Po stopách táborského Fausta

Škola na počátku 19. století
Skauti a skautky by se měli zajímat o historii svého města. Je to zvláštní, když o tom dnes přemýšlím. Bylo mi nějakých 13 - 14 let a do té doby jsem o historii města, a jeho lidech nevěděl nic. Snad nějaký letopočet a pár jmen. Až první semínka zájmu a touhy objevovat své město v zrcadle věků, zasel můj děda a maminka.

Vysvětlili mi, jak se veškerá historická kontinuita zpřetrhala, jednak nově příchozími obyvateli, které příliš historie města nezajímala a kteří vlastně ani nemohli plynule navázat na předchozí generace původních obyvatel. Jejich děti pak vyrostly v mlze nevědění, neučily se (ani nesměly) pravdivě o historii tohoto města, ostatně jako v každém režimu.

Narazil jsem kdysi na mapu táborské vodní nádrže Jordán a s ní spojené jméno profesora - PhDr. Rafaela Maria Bouška. Prý to byl táborský podivín, Faust. To mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodl vyhledat, co se kde o něm píše. Nejsem žádný genealog, ale vyvstaly přede mnou další nezodpovězené otázky.

PhDr. Rafaël Maria Boušek
Abych pochopil, co to bylo za člověka, musel jsem jít hlouběji, dlouho hledal dostupná fakta v archívech. Následně všechno utřídit, zasadit do kontextu s tehdejší dobou, historických událostí na pozadí, a najednou to dávalo smysl. Před sebou jsem měl lidský příběh (ne)štěstí, lásky, zrady a opovržení. 

Rád bych proto věnoval pár řádků lidem, kteří byli součástí našeho města. Lidem, kteří byli úspěšní a naše město proslavili, přesto je město zavrhlo. Mnohé ulice nesou jména více či méně významných táborských osobností, ale učitelský rod Boušků nepřipomíná nic.


V novinách, na internetu, dokonce i na Wikipedii (v mnoha jazycích), se objevují řečeno diplomaticky, neověřená fakta. Věřím, že se vám chystaná série článků bude líbit, ale musíme se vrátit do školy v polovině 19. století…
Těm, kteří dnes učí naše děti, doporučuji si stáhnout a přečíst, jednu několikastránkovou publikaci z roku 1909. Tato skvělá četba pojednává o poměrech ve školách v 19. století. Napsal ji učitel Josef Hora, pod názvem - Z MÝCH PAMĚTÍ ZE STARÉ ŠKOLY.   
Next
Sdílet:

TRANSLATOR

SEARCH

Skautské zákony

Skautské zákony